ERASMUS+2020-2023

2020-1-CZ01-KA204-078277

“Training specialists for the preparation of therapy horses for Equine facilitated Therapies and Activities”

Kolmas projektitapaaminen toteutui Turkissa. Järjestävänä organisaationa toimi: Nevsehir Hacı Bektaş Veli University Equine and Horseback Riding Application & Research Center

Olimme historiallisella Kappadocian alueella, joka kuuluu Unescon maailmanperintökohteiden joukkoon. Näkymät olivat uskomattoman kauniita. 

Mekin asuimme luolahotellissa Kivisten ja Sorasten tapaan.

Kulttuurivaihtoon kuului mm. saviruukkuperinteeseen tutustuminen Avanoksen kylässä. Kaikista maista pääsi edustaja kokeilemaan dreijausta perinteisillä välineillä kokeneen ammattilaisen ohjauksessa. Lisäksi maisteltiin paikallista jäätelöä ja käveltiin huojuvalla sillalla. Päivää rytmittivät moskeijoiden minereettien kaiuttimista viidesti päivässä kantautuvat rukouskutsut.

Ensimmäisen päivän ohjelmaan kuului vierailu isäntiemme yhteistyö laitokseen. Asukkaat käyvät säännöllisesti heidän keskuksessaan hevosavusteisessa toiminnassa. Kyseessä oli naisten mielenterveys ja kehitysvammayksikkö. Asukkaat järjestivät hienon puutarhajuhlan, jossa naiset esittivät perinteisiä Turkkilaisia tansseja ja hääseremonian. Myös hoitajat osallistuivat iloisesti järjestelyihin ja paikalle saapui alueen vaikuttajia ja johtohenkilöitä. Ilta huipentui turkkilaisen musiikin soidessa yhteistanssiin.

Toinen päivä alkoi tutustumalla yliopiston erityisratsastus- ja tutkimuskeskukseen. Kotityönä olleet ryhmätyöt esiteltiin partnerimaittain, näimme asiakkaan kanssa työskentelyä (adaptive riding) ja aloitimme intensiivisen 3-tuntisen työskentelyn kansainvälisissä ryhmissä. Suomen osallistujat Sanna Järvelä, Kati Marjala, Anne Rokka ja Sanna Mattila-Rautiainen jakaantuivat seuraaviin ryhmiin. 

  1. Adaptive riding
  2. Equine Facilitated Learning and Social care
  3. Equine Facilitated Psychiatry and Psychology
  4. Equine Facilitated Physiotherapy, Occupational and Speech Therapy

Working points:

  1. Therapy/activity demands for your EAS discipline:  
  • What is the definition of your service? 
  • How do you work with the Equine / your approach? 
  • What are you expecting from an Equine? 
  • Describe how the Equine is working?
  • What skills do the Equine need to accomplish safe and effective service?
  1. How do you select the equine for your work with regard to your EAS discipline?
  2. Training the Equine for the assignment
  • List and describe the techniques, equipment  
  • What do you expect from the person training the equine
  • What do you expect from the assistant and/or horse leader
  • Other important

Iltapäiväksi olimme saaneet kutsun poliisi- ja sotilas hevosten ja koirien koulutuskeskukseen. Meille esiteltiin koulutuksen toiminnan historiaa sekä nykyisyyttä koulutusesitysten muodossa.

Kolmantena päivänä palasimme jälleen yliopistolle, jossa tutustuimme liikeanalyysi laboratorioon. Tapaamisen virallisin osuus oli projektin ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyden esittely vararehtorille. Iltapäivällä jatkoimme aivoriihessä ryhmätöiden tekemistä ja esittelimme tulokset. Työ jatkuu ja kehittyy vielä online työskentelynä.

Vapaa-ajan ohjelma oli erittäin antoisaa. Syötiin hyvin ja tanssittiin sekä naurettiin paljon. Yksi kohokohdista oli kuumailmapallo lentoon osallistuminen aamuauringon noustessa, huikeissa maisemissa ja taivaan ollessa täynnä palloja. Anne ja Sanna M-R kävivät myös hamamissa. Koko ryhmämme nautti päivittäisestä uimisesta ja verkostoitumisesta. Kati porukan rohkeimpana osallistui todella vauhdikkaalle vuoristoratsastukselle Arabi tammoilla.

Kansainvälinen yhteistyö avartaa ja on antoisaa. Uusia projekteja suunnitellaan ja niihin kaivataan lisää ihmisiä kehittämään suomalaista ratsastusterapia koulutusta ja työtämme. Seuraavaksi tapaamme projektin merkeissä Liettuassa syyskuussa.